Faktor-faktor yang Memengaruhi Preferensi Nasabah terhadap Produk Rahn: Studi Kasus PT. BPRS Amanah Ummah

Main Article Content

Lisda Qotrunnada Nabila Putri
Jaenal Effendi

Abstract

Rahn is financing for the community to borrow money using personal items as collateral. Public interest in rahn is still small, even though rahn knew as savings and loan services for property that is guaranteed by customers. The savings and loan services are paid every month along with the loan installments and do not use the interest system, only determining the nominal value of the rupiah determined by the pawning party. Thus, this study aims to determine the factors that influence customer preferences in choosing rahn products. The total of 120 respondents are taken, with a proportion of 60 as respondents representing rahn product respondents and 60 other respondents. The collected data is processed using logistic regression techniques. The results of the study show the factors that influence customer preferences for rahn products are factors of knowledge, promotion, service, education level, employment, income, expenditure and the number of dependents significantly influence customer decisions in choosing rahn products.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

[BPS] Badan Pusat Statistik Indonesia. (2018). Jumlah penduduk Indonesia, 2018 [Internet]. [diunduh 2018 Des 26]. Tersedia pada: https://www.bps.go.id.

[BPS] Badan Pusat Statistik Kabupaten Bogor. (2018). Jumlah penduduk dan laju pertumbuhan penduduk menurut kabupaten/kota di kabupaten Bogor, 2014, 2015, 2016, 2017, dan 2018 [Internet]. [diunduh 2018 Des 24]. Tersedia pada: https://bogorkab.bps.go.id.

[PBI] Peraturan Bank Indonesia. (2009). Tentang Bank Pembiayaan Rakyat Syariah [Internet]. [diunduh 2019 Mar 10]. Tersedia pada: https://www.bi.go.id.

Alwi, S. (2017). Motivasi nasabah terhadap pembiayaan gadai emas pada Bank Syariah Mandiri Cabang Bone. [tesis]. Makassar, UIN Alauddin.

Azizah, A. (2018). Analisis sistem dan faktor-faktor yang memengaruhi preferensi nasabah terhadap rahn di pegadaian syariah (kasus PT. Pegadaian Syariah Cabang Cinere). [skripsi]. Bogor, Institut Pertanian Bogor.

Firdaus, M. & Harmini, A.F. (2011). Aplikasi Metode Kuantitatif untuk Manajemen dan Bisnis. Bogor (ID), IPB Press.

Haris, M. (2015). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi preferensi nasabah terhadap bank syariah di DKI Jakarta. [skripsi]. Bogor, Institut Pertanian Bogor.

Howard, J. A. (1989). Consumer Behavior in Marketing Strategy. Englewood Cliffs (NJ), Prentice-Hall.

Huda, N & Heykal, M. (2010). Lembaga Keuangan Islam Tinjauan Teoritis dan Praktis: Panduan Riset dan Kajian. Jakarta (ID), Kencana.

Jannah, A.R. (2018). Implementasi marketing mix (7P’S) dalam meningkatkan jumlah nasabah produk rahn di Pegadaian Syariah Kantor Cabang Sidoarjo. [disertasi]. Surabaya, UIN Sunan Ampel.

Mubarak, Z. & Windasari, I. (2014). Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku konsumen dalam memilih pegadaian syariah di Kota Banjarmasin. At-Taradhi: Jurnal Studi Ekonomi, 4(1).

Kotler, P. (2000). Manajemen Pemasaran (Edisi Bahasa Indonesia). Jakarta (ID), Salemba Empat.

Pradhanawati, A. (2011). Potensi dan preferensi terhadap perilaku memilih pegadaian syariah. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 12(1), 1-7.

Safi’i, M.A. (2011). Preferensi nasabah terhadap gadai emas syariah (studi kasus gadai emas di BRI Syariah Cabang Yogyakarta). [tesis]. Yogyakarta, UIN Sunan Kalijaga.

Said, N.S. (2010). Analisis pengaruh lokasi dan pelayanan pegadaian syariah terhadap minat nasabah (studi kasus Pegadaian Syariah Cab. Depok). [skripsi]. Jakarta, UIN Syarif Hidayatullah.

Sari, M. & Sudardjat, I. (2013). Persepsi masyarakat tentang gadai emas di Pegadaian Syariah Cabang Setia Budi Medan. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 1(2).

Setyo, B. (2010). Kedudukan gadai syariah (rahn) dalam sistem hukum jaminan Indonesia. Jurnal Dinamika Hukum, 10(1), 21-27.

Siregar, B.G. (2018). Pengaruh produk dan promosi terhadap keputusan menjadi nasabah tabungan marhamah pada Pt. Bank Sumut Cabang Syariah Padangsidimpuan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman, 4(1), 1-20.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Administrasi. Bandung (ID), Alfabeta.

Surahman, M. & Adam, P. (2018). Penerapan prinsip syariah pada akad rahn di Lembaga Pegadaian Syariah. Law and Justice, 2(2), 135-146.

Yasmin, N. & Effendi, J. (2017). The effect of internal and external factor of banking to the SMEs financing for BPRS in Indonesia. Jurnal Keuangan dan Perbankan, 21(3).

Zaenudin. (2006). Preferensi masyarakat terhadap gadai syariah pada Kantor Cabang Pegadaian Syariah Margonda Depok tahun 2005. [tesis]. Depok, Universitas Indonesia.